Zarobki kierowcy
Taki krótki artykuł warty przeczytania.
Kierowca z kategorią prawa jazdy C+E – posiadający uprawnienia niezbędne do prowadzenia samochodu ciężarowego z przyczepą lub naczepą – w 2017 r., w ruchu krajowym zarabiał przeciętnie 6200 zł brutto. 36% osób zatrudnionych na tym stanowisku otrzymywało też comiesięczne premie. Pracownicy mogli też liczyć na benefity, takie jak służbowy telefon do celów prywatnych, ubezpieczenie na życie, świadczenia socjalne oraz dostęp do prywatnej opieki medycznej. Odsetek pracowników etatowych wynosił w tej grupie 95%.
Mediana płac kierowców C+E w transporcie międzynarodowym wynosiła 8600 zł brutto, co oznacza, że połowa pracowników zarabiała poniżej, a połowa – powyżej tej kwoty. Osoby zatrudnione w tym charakterze uzyskiwały także comiesięczne premie (32% pracowników). Inne dodatki do wynagrodzenia to: służbowy telefon używany także do celów prywatnych, ubezpieczenie na życie, dofinansowanie szkoleń/kursów oraz świadczenia socjalne. 88% międzynarodowych kierowców C+E pracowało na podstawie umowy o pracę.
Kierowcy ADR, czyli zajmujący się przewozem materiałów niebezpiecznych zarabiali przeciętnie 7700 zł brutto. Najlepiej wynagradzani kierowcy ADR w ruchu międzynarodowym mogą zarobić ponad 9000 zł brutto, jednak wymaga się od nich co najmniej średniozaawansowanej znajomości języka obcego. 16% kierowców ADR uzyskiwało comiesięczne premie. Osoby zatrudnione w tym charakterze otrzymywały także korzyści pozapłacowe, takie jak świadczenia socjalne, służbowy telefon do celów prywatnych, ubezpieczenie na życie i dofinansowanie do kursów/szkoleń. 89% z nich wykonywało swoje obowiązki na postawie umowy o pracę.
W pracy kierowcy liczy się spostrzegawczość, koncentracja,
umiejętność radzenia sobie ze stresem i nieprzewidywanymi sytuacjami.
Czasem konieczna jest też znajomość języków obcych. Przeciętne
wynagrodzenie jest bardzo zróżnicowane – waha się od 3900 zł brutto
(zarobki kurierów/dostawców) do 8600 zł brutto (kierowcy w ruchu
międzynarodowym). Zarobki zależą m.in. od rodzaju wykonywanego
transportu, doświadczenia pracownika oraz wielkości i lokalizacji firmy.
Kierowcy otrzymują też premie, świadczenia socjalne i benefity.
Kwalifikacje i predyspozycje kierowcy ciężarówki
Od kierowców oczekuje się odpowiednich uprawnień. Aby zostać kurierem, wystarczy posiadać prawo jazdy kategorii B. Kierowca samochodu ciężarowego z przyczepą musi mieć prawo jazdy kategorii C+E, które otrzymuje się po zdaniu państwowego egzaminu w jednym z Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego. Istotne jest także aktualne orzeczenie lekarskie, stwierdzające brak przeciwwskazań do podjęcia pracy w zawodzie. Kierowca powinien być osobą ostrożną, odpowiedzialną i spostrzegawczą (bierze odpowiedzialność np. za wartościowy ładunek). Ważne, by potrafił szybko podejmować decyzje.Ile zarabia kierowca tira w Polsce?
Wysokość wynagrodzenia jest uzależniona nie tylko od wykonywanego zawodu. Zarobki zmieniają się także w zależności od doświadczenia czy wielkości i lokalizacji firmy, w której się pracuje, a także specjalizacji.Kierowca z kategorią prawa jazdy C+E – posiadający uprawnienia niezbędne do prowadzenia samochodu ciężarowego z przyczepą lub naczepą – w 2017 r., w ruchu krajowym zarabiał przeciętnie 6200 zł brutto. 36% osób zatrudnionych na tym stanowisku otrzymywało też comiesięczne premie. Pracownicy mogli też liczyć na benefity, takie jak służbowy telefon do celów prywatnych, ubezpieczenie na życie, świadczenia socjalne oraz dostęp do prywatnej opieki medycznej. Odsetek pracowników etatowych wynosił w tej grupie 95%.
Mediana płac kierowców C+E w transporcie międzynarodowym wynosiła 8600 zł brutto, co oznacza, że połowa pracowników zarabiała poniżej, a połowa – powyżej tej kwoty. Osoby zatrudnione w tym charakterze uzyskiwały także comiesięczne premie (32% pracowników). Inne dodatki do wynagrodzenia to: służbowy telefon używany także do celów prywatnych, ubezpieczenie na życie, dofinansowanie szkoleń/kursów oraz świadczenia socjalne. 88% międzynarodowych kierowców C+E pracowało na podstawie umowy o pracę.
Kierowcy ADR, czyli zajmujący się przewozem materiałów niebezpiecznych zarabiali przeciętnie 7700 zł brutto. Najlepiej wynagradzani kierowcy ADR w ruchu międzynarodowym mogą zarobić ponad 9000 zł brutto, jednak wymaga się od nich co najmniej średniozaawansowanej znajomości języka obcego. 16% kierowców ADR uzyskiwało comiesięczne premie. Osoby zatrudnione w tym charakterze otrzymywały także korzyści pozapłacowe, takie jak świadczenia socjalne, służbowy telefon do celów prywatnych, ubezpieczenie na życie i dofinansowanie do kursów/szkoleń. 89% z nich wykonywało swoje obowiązki na postawie umowy o pracę.