Podstawowa wiedza

23:18 Gofer 0 Comments

Patrząc z boku na pracę kierowcy zawodowego, wydaje się, że to co robi jest mało interesujące. To są pozory, pod którymi kryją się ciekawe historie zebrane w ciągu wielu tysięcy przejechanych kilometrów. Jest to ciekawa praca dla ludzi chcących nabywać nową wiedzę i umiejętności. Każdy wyjazd w trasę to nowe ciekawe doświadczenie i nowe znajomości.
Obowiązki osób pracujących jako kierowcy przewożący towary, nie ograniczają się tylko i wyłącznie do tego, że siadają za kierownicą, jadą w określone miejsce, zostawiają towar i wracają.
Aby pracować jako kierowca zawodowy* należy posiadać wiedzę przekraczającą znajomość przepisów ruchu drogowego. Natomiast umiejętności nie mogą się ograniczać do doświadczenia w prowadzeniu auta, czy tylko teoretycznej znajomości zagadnień poruszanych na szkoleniach dla kierowców zawodowych (szerzej na ten temat w tekście „Jak zostać kierowcą TIR-a?”).
Umiejętność podejmowania decyzji 
Przede wszystkim kierowca TIR-a powinien mieć świadomość, że w drodze to on reprezentuje firmę, w której pracuje. Na jego barkach pozostaje dbanie o interesy firmy. Zazwyczaj, gdy jest w trasie, nie ma możliwości skorzystania z pomocy firmy. W wielu sytuacjach musi sam podejmować decyzje.
Umiejętność przewidywania
Z tego też powodu, kierowca powinien mieć wysoko rozwiniętą umiejętność przewidywania następstw swojego działania oraz następstw zaniechania działania. Umiejętność ta objawia się m.in. w trakcie przygotowań do wyjazdu. Po stronie kierowcy należy przygotowanie auta do drogi tak, aby np. brak żarówki nie zakłócił planu jazdy. Umiejętność przewidywania jest obserwowana w takich zachowaniach, jak: przygotowanie auta do trasy, zatankowanie paliwa, zabranie zapasowych żarówek i bezpieczników, płynu do spryskiwacza, sprawdzenie czy na pierwszy „rzut oka” nie ma w aucie żadnych elementów wymagających naprawy. Począwszy od komunikatów na tablicy rozdzielczej, a skończywszy na sprawdzeniu czy np. nie odstaje listwa czy plandeka nie jest rozerwana. Niedopatrzenie jakiegokolwiek z tych elementów może zakłócić podróż. Na przykład w sytuacji, gdy szyby szybko się brudzą i skończył się płyn w zbiorniczku spryskiwacza, a do najbliższej stacji jest 30 km.
Dbanie o powierzone mienie 
Umiejętność przewidywania jest również ściśle połączona z umiejętnością dbania o ładunek.
Pod swoją pieczą kierowca ma towar, który przewozi. Do niego należy zabezpieczenie towaru przed przesunięciem. Musi pamiętać również o tym w jakich warunkach ma być towar przewożony – jeżeli to jest chłodnia, to powinien zwracać uwagę na to, czy agregaty pracują i czy temperatura jest właściwa.
Umiejętność ostrożnej i uważnej jazdy, czyli zachowanie zdrowego rozsądku
Powinien mieć świadomość, że musi zapanować czasem nad... tonami, czyli wagą ciągnika, naczepy i wiezionego ładunku. Tak samo powinien pamiętać o gabarytach pojazdu. Na przykład wjechanie pod za niski wiadukt niesie ze sobą wiele konsekwencji: spóźnienie, zablokowanie drogi i uszkodzenie auta. (więcej na temat bezpieczeństwa na drodze w tekście „Czy kierowca TIR-a może czuć się bezpiecznie?”)
Odpowiedzialność
Kierowca, poza dbaniem o powierzony towar, musi mieć również świadomość o istotności dokumentów, które otrzymał. Nikt nie oczekuje od kierowcy szczegółowej wiedzy o przepisach związanych z dokumentami dotyczącymi ładunku (karnet TIR, CMR, SAD itd.). Ważne jest to, aby wiedział jakich czynności dotyczą poszczególne dokumenty, w jakim celu są wydane. Istotne jest też, aby przywiózł z powrotem wszystkie w komplecie, a najważniejsze jest to, aby te dokumenty miały wszystkie wymagane podpisy, pieczątki, potwierdzenia. Nie dopełnienie tego obowiązku może przysporzyć firmie wiele problemów.
Nim nowo zatrudnionego kierowcę wyślę samego w trasę, muszę mieć pewność, że wróci z prawidłowo wypełnionymi dokumentami i na czas. Jest to dla mnie bardzo istotne, z dwóch podstawowych powodów: umowy z kontrahentami gdzie są wyznaczone terminy dostaw, a drugi powód to, że prawidłowo wypełnione dokumenty są podstawą rozliczeń między moją firmą a zamawiającym transport, oraz odpowiednimi urzędami, w których również muszę przedstawić np. Karnet TIR – mówi Sławomir Juszczuk właściciel firmy transportowej DANIŁKO.
Punktualność
We wszystkich umowach między firmą transportową a firmą zlecającą transport, najważniejszym punktem jest punktualność dostawy. Dlatego też jest ważne, aby kierowca dotrzymał umówionego terminu. Oczywiście mając jednocześnie na uwadze bezpieczeństwo własne, auta oraz ładunku. Również nie zapominając o dokumentach.
Znajomość przynajmniej podstaw języków obcych (dotyczy to języków obowiązujących w krajach, do których kierowca najczęściej jeździ)
W stopniu umożliwiającym przynajmniej znalezienie miejsca docelowego, wymianę podstawowych informacji w miejscu załadunku i rozładunku, oraz porozumienie się z celnikami czy przedstawicielami zagranicznych urzędów.
Wiedza o przepisach dotyczących ruchu drogowego w innych krajach
Jest to ważne z dwóch powodów: bezpieczeństwa i wysokich mandatów (słaba znajomość przepisów może wiązać się z wysokimi mandatami).
Zaufanie
Pewność, że kierowca, będzie przestrzegał powyższych zasad, oraz nie będzie robił niczego wbrew interesowi firmy. Dotyczy to m.in. przemytu ludzi i towarów oraz kradzieży paliwa.
Posiadanie lub nie wszystkich tych kompetencji wychodzi dopiero w trakcie pracy. Oczywiście można zrobić test na znajomość języka obcego, czy z wiedzy o przepisach drogowych w danym państwie. Ale to nie gwarantuje, że dana osoba skorzysta z tej wiedzy. Zazwyczaj „młody” kierowca jedzie w pierwsze trasy z kierowcą doświadczonym, do którego należy uczenie adepta oraz obserwowanie jego pracy i udzielanie rad.
Praca kierowcy w transporcie międzynarodowym (czyli TIR) jest jednym z ciekawszych zawodów, szczególnie dla osób lubiących ciągłe zmiany i poznawanie nowych ludzi oraz budzenie się w nowych miejscach.

Social Share

Flickr

Sponsor

Text Widget

Sample Text

Gofer w trasie

Tags

Name*


Message*

FBN Group i Gofer Transport zaprasza

Cloud Numbered Labels

Advertisement

Main Ad

Recent Comments