Pierwszy Kamaz piątej generacji
Rosjanie
pękają z dumy – taśmę fabryczną opuścił nowoczesny Kamaz 54901,
nazywany ciężarówką piątej generacji. Nowy pojazd jest następcą modelu
5490. Producent zakłada, że truck będzie w stanie przejechać 1,2 mln km,
a cena za jaką można kupić rosyjskiego trucka waha się od 218 do 310
tys. zł.
Prace
nad składaniem kabiny dla serii ciągników K5 rozpoczęły się już w
listopadzie 2018 r. Jak twierdzi producent, projekt kabiny uwzględnia
wszystkie nowoczesne wymagania ergonomii – odległość od podłogi do
sufitu wynosi 1980 milimetrów, a wewnętrzna szerokość – 2270 mm.
Czym się wyróżnia Kamaz 54901?
Przede
wszystkim komfortem jazdy. Pojazd, który powstał przy współpracy z
takimi koncernami, jak Daimler i Liebherr, jest połączeniem zachodniej
technologii, niemieckiej ergonomii i rosyjskiej wizji o współczesnej
technice, przydatnej w trudnych warunkach pracy.
Kabina i fotel
Kabina i fotel
Wszystko, co jest potrzebne do kierowania pojazdem, wraz z tablicą rozdzielczą, znajduje się w zasięgu ręki.
Po prawej stronie od kierownicy kierowca znajdzie pokładowy system
informacyjny z 10-calowym ekranem dotykowym. Pojazd został wyposażony w
automatyczną skrzynię biegów, a silnik uruchamia się za pomocą
przycisku.
To nie koniec wygód.
Fotel kierowcy został umocowany na poduszce powietrznej i ma szeroki
zakres regulacji. Kabina ma sporo schowków i miejsc do przechowywania
przedmiotów – trzy zamykane szuflady i dwie otwarte półki pod sufitem.
Rama i oś
Rama
ciągnika jest wykonana z lekkiej stali o wysokiej wytrzymałości. Oś
przednia powstała z myślą o zwiększonym obciążeniu do 9 ton.
Paliwo i spalanie
Producenci
zwiększyli objętość baków na paliwo – istnieje możliwość korzystania z
jednego baku na 800 litrów lub dwóch na 1400 litrów. Pojazd ma spalać
ok. 30 litrów na 100 km. Norma pojazdu – Euro 5.
Kamaz
54901 ma nową automatyczną skrzynię biegów ZF Traxon, która pozwala na
poruszanie się na 12 biegach przednich i 2 tylnych oraz zupełnie nowy
typ silnika P6 o mocy od 400 do 550 KM i pojemności 11,95 l.
Interwał serwisowy silnika wynosi 150 tys. km.
Systemy bezpieczeństwa
Systemy bezpieczeństwa
Ciągnik
został wyposażony w system monitoringu zmęczenia kierowcy, aktywne
sterowanie i system autonomicznego ruchu w korkach. Kontrolę nad stanem
systemów pojazdu można realizować zdalnie za pomocą telefonu
komórkowego.
Pojazd został wyposażony w trzy systemu hamowania:
– ASR – system antypoślizgowy,
– ESP – system kontroli stabilności, który pozwala w pełni kontrolować zachowanie pojazdu na drodze,
– EBS – układ elektropneumatyczny, który pozwala zmniejszyć zużycie hamulców i zmniejszyć odległość hamowania.
Fot. Kamaz
Info: trans.info
Przebieg
Producent
przewiduje, że nowy Kamaz będxzie w stanie uzyskać przebieg 1,2 mln
kilometrów, z czego 260 tys. km jest objętych gwarancją.
Kamaz 54901 – cena
Koszt
nowego Kamaza wynosi od 3,8 do 5,4 mln rubli (218-310 tys. zł). Cena
zależy od konfiguracji i dostępności dodatkowych opcji. Istotne jest to,
że na razie na rynku nie są dostępne używane części zamienne.
Seryjna
produkcja Kamaz generacji K5 jest głównym zadaniem producenta w 2019 r.
W tym roku rosyjski gigant ciężarowy planuje wyprodukować 39 tys. pojazdów,
z czego 33 tys. ma trafić na rynek rosyjski. Ponadto koncern planuje
inwestycje w rozwój przedsiębiorstwa rzędu 15 mld rubli (860 mln zł).
Dochód netto powinien sięgnąć 500 milionów rubli (ok. 30 mln zł) przy
przychodach rzędu 197 miliardów rubli (11,3 mld zł).
Fot. Kamaz
Info: trans.info